Sådan påvirker stress dit sexliv

De fleste af os har oplevet påvirkningen af stress i større eller mindre grad som følge af en travl hverdag og høje ambitioner. Dog kan vi ofte have en tendens til at undervurdere den påvirkning, som stress kan have på vores liv, heriblandt vores sexliv.

Stress påvirker humøret

Stress har oftest som noget af det første en påvirkning på vores følelser og vores humør, og vi kan som følge heraf have en tendens til at bryde sammen eller råbe af sin partner.

Dette kan påvirke sexlivet, idet det ikke er attraktivt for din partner, og kan ofte fungere som et turn-off, når der ikke skal meget til før du er i dårligt humør. En af de mest almindelige former for stress, som mange bliver ramt af, er arbejdsrelateret stress. Mange har en hektisk arbejdsdag, som kan give anledning til både stress og frustration – hvilket mange ofte tager med hjem.

Et godt råd er derfor at kommunikere med din partner, så vedkommende ved, hvad der forårsager dine humørsvingninger.

 

Stress påvirker dine hormoner

Stress har ikke kun en påvirkning på vores ydre, eksempelvis i form af poser under øjnene og øget træthed, men også på vores indre, blandt andet på vores hormoner.

Blandt andet påvirker stress hormonet kortisol, som i forbindelse med stress produceres i forøgede mængder, og kan over længere tid påvirke sexlysten.

Herudover, producerer stress et hormon, der påvirker stofskiftet, hvilket kan lede til en øget appetit og en øget vægt, som i sidste ende kan lede til lavere selvtillid.

Ved lavere selvværd og selvtillid, kan man ofte have tendens til at føle sig mindre tilpas i sin egen krop, og dermed heller ikke have en ligeså stor sexlyst, som herefter påvirker parforholdet.

Udover en øget appetit, kan stress også give en øget lyst til alkohol. Alkohol påvirker ikke kun mænd, der har sværere ved erektion under alkoholpåvirkning, men også kvinder, som har nedsat sexlyst ved indtagelse af alkohol, og også bliver dehydreret, hvilket kan gøre det smertefuldt at have samleje.

Stress leder altså til en ond cirkel med mange forskellige indflydelsesfaktorer, som bør brydes for at undgå et usundt parforhold og sexliv.

 

Lyt til din krop

For at undgå den påvirkning som stress har på din krop, og dermed dit sexliv, er det vigtigt at du lytter til din krop, og reagerer på de advarselssignaler, som kroppen udsender.

Kroppen advarer dig nemlig på stress, og udsender signaler, som viser sig i form af stresssymptomer.

Det er vigtigt, at vi reagerer på disse stresssymptomer, og dermed forebygge en påvirkning på vores sexliv.

Stress kan vise sig på mange forskellige måder, i form af forskellige stresssymptomer, som kan være fysiske, eksempelvis irritation, psykiske, eksempelvis træthed og manglende lyst, og adfærdsmæssige, eksempelvis søvnløshed eller søvnbesvær.

Uanset hvilke symptomer din krop viser, er det vigtigt at reagere på dem, og er de svære at registrere selv, er det muligt at få professionel hjælp, blandt andet hos mindwork.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *