5 gode råd til bedre søvn og større effektivitet

 

8096556934_cb21d5812c

 

 

Din viljestyrke er på sit højeste niveau når du vågner, og falder stødt i løbet af dagen. Hvis du ønsker at have produktive dage, hvor dit fokus er jævnt dagen lang, så bliver du nødt til at følge disse søvnråd.

 Du kender det nok – søndagen har ikke været som du ønskede. Egentlig ville du gøre rent, handle ind, løbe en tur og måske forberede den kommende uges arbejde. Det ender alligevel med du knap færdiggører den første pligt, du havde sat dig for.

Brian Tracy, en amerikansk forfatter og selvudviklings-guru, der snakker om en frø man skal spise tidligt på dagen. For at være mest produktiv den resterende del af dagen. Frøen er selvfølgelig en metafor – vi vil aldrig anbefale dig at spise en frø. Frøen symboliserer den tunge, hårde og drænende opgave, som man ikke kan få ud af hovedet. Enten fordi man bliver stresset eller fordi man ikke kan overskue den. Brian Tracy har i sin bog ”Eat that Frog” flere argumenter der går på, at for at bibeholde sin viljestyrke det meste af dagen skal man starte dagen ud med den opgave man mindst kan lide.

Din viljestyrke afhænger også af din søvn. Uden søvn, den rette kost og motion, så udnytter man faktisk ikke sit fulde potentiale. Prøv til en start at spise ordenligt, sove 8 timer(hverken mere eller mindre) og træn regelmæssig, bare i 10 dage. Hvis du ikke kan lide at træne og det faktisk stresser dig, så husk Tracy’s råd: Gør det som det første!

 

5 trin til mere effektive dage

 

Hvordan sover man så bedre?

Mange sover ikke godt nok, også selvom de sover de 8 timer. Deres seng er i mange tilfælde skyld i dette. Den er enten for gammel, for hård eller for blød. I Danmark lider mange af stress, søvnproblemer og ondt i ryggen. Vi er overbevidst om at en ny seng enten kan forebygge eller forbedre disse.

 

Sådan sover du bedre:

 

  1. Køb en ny seng

Markedet for senge er presset. Det lyder negativt, men faktisk er det fantastisk for dig som forbruger. Du har mulighed for at presse priserne og få en super seng til næsten ingen penge.

Det er blevet et presset markedet efter efterspørgslen på senge ikke er steget de sidste par år, mens udbuddet af senge er steget. Alle de senge du nu kan købe gør det også forvirrende. Tag et besøg forbi Sov-bedre.dk, som har lavet en sovesofa test.

 

  1. Vitaminer

Får du nok vitaminer? Snak med din læge inden du køber alverdens vitaminer. Du bør godt, på egen hånd, kunne købe B12-vitaminer. Det hjælper specielt mod vinterdepression og giver en vis ro i dit sind, sådan du falder nemmere i søvn (personlige erfaringer).

 

  1. Seksuel tilfredsstillelse

Det kan lyde langt ude, men de fleste kan nok nikke genkendende til at man kan føle træthed efter seksuel samvær med sin partner.
forskning viser at virkningen virker lige godt på både mænd og kvinder og er et resultatet af at hjernen udskiller en masse endorfiner der bliver udløst som en eksplosion ved seksuel tilfredsstillelse.

 

Det kan anbefales at tilfredsstille sig selv med traditionel sex eller med legetøj der med sagtens kan bruges til samme formål.

Det er muligt at læse meget mere om sexlegetøj såsom dildoer og meget andet, der kan være med til at hjælpe på tilfredsstillelsen og senere hen trætheden for en forbedret søvn.

 

  1. Eksperimenter med dufte

Nogle studier fra USA viser hvordan folk har oplevet forbedret nattesøvn ved hjælp af luftlys. Helt konkret siger undersøgelsen du skal købe lavendeldufte.

Lavendel er kendt for sin hjælpende effekt på blodtryk og hjerte, og nu også – ifgl. ét amerikansk studie – på ens søvn.

 

  1. Sluk skærmen inden sengetid

De digitale skærme stimulerer vores hjerne i sådan grad, at det kan skabe søvnbesvær i tiden efter man har ligge med telefonen eller set TV.

Skærmene udsender et blåt lys der resulterer i at hjernen tror at det stadig er dag, og endnu ikke tid til at sove. Det er derfor en god ide at slukke skærmene inden man skal sove, hvis man oplever søvnbesvær.

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *